A Useful Dream/Un rêve utile: photographie africaine 1960-2010 @ BOZAR
Nonsikelelo Veleko, Tebogo, 2006
BRUSSELS.- Forming part of the Summer of Photography 2010, the exhibition entitled A Useful Dream celebrates fifty years of African photography and the building of collective identities in post-colonial Africa . It gives a general picture of present-day photography in Africa . Up to the late 20th century, the West had a monopoly in Africa on the view and hence definition of the world. The images from the colonial period deliberately focused on reducing this other part of humanity, in its entirety, to cosy stereotypes, accentuating the different and the exotic.
In most African countries, independence signified economic, political and historical liberation. Decolonised people reclaimed their own take on the world. They had to learn to stop seeing themselves with western eyes, take ownership of a self-contemplation and give meaning to the picture, which boils down to giving meaning to themselves.
Photography is undoubtedly the best conceivable medium in this process of emancipation and rewriting one’s own history. This lies at the heart of the artistic work of today’s contemporary photographers brought together in this exhibition. From the 60s up to the present day, they have conceived their very own version of the African identity, increasingly distanced from the established western models and increasingly linked to their own cultural and aesthetic codes.
The exhibition at the Centre for Fine Arts was designed by Simon Njami, director of the Africa Remix exhibition held at the Centre Pompidou in Paris in 2005.
Cindy and Nkuli - Veloko Lolo
En juin 2010 BOZAR EXPO organise pour la troisième fois la biennale été de la Photographie, rassemblant une trentaine d’expositions, colloques, ateliers et autres événements dans toute la Belgique, avec comme exposition principale Un rêve utile, une vue d’ensemble de la photographie africaine actuelle. L’Occident colonial a longtemps eu le monopole du regard sur le continent africain. À de rares exceptions, l’Afrique, sous prétexte d’objectivité « scientifique », a été réduite jusqu’à la moitié du XXe siècle à une série de clichés exotiques. Depuis les indépendances, les pays africains ont entamé un large processus d’émancipation, notamment dans l’élaboration d’une vision d’eux-mêmes qui leur soit propre. Dans ce processus, la photographie a joué un rôle précieux. L’exposition Un rêve utile retrace 50 ans d’histoire du regard des photographes africains sur leur continent. Au cours de cette période, ils se sont affranchis pas à pas de la vision que l’Occident leur avait imposé. Une exposition conçue par Simon Njami, auteur notamment de la remarquable Anthologie de la photographie africaine.
Cornelius Augustt - Côte d’Ivoire
Doorkeeper at the Moulin Rouge - Ricado Rangel
Sad Eyed Model - Ricardo Rangel
Bob Gosani - The Americans, courtesy Baily Seippel Galery Johannesburg
Studio 3z - RD Congo
Idi Amin Executions - Amin Mohamed
Abdelazziz Myriam - Portrait of a genocide. "I have been encircled by armed men"
(Lady elder pink-green wall) - Perrier Eileen - 1996
Cape Town - Essop Brothers
Nxumalo Musa - Alternative-kidz. Self Portrait, Naledi