Canalblog
Editer l'article Suivre ce blog Administration + Créer mon blog
Publicité
Eloge de l'Art par Alain Truong
22 mars 2011

Thousand Years of the Persian Book of Kings @ Museum of Islamic Art Berlin

01_HeldSamholtSohnZalvomBergAlborz

Der Held Sam holt seinen. Sohn Zal vom Berg Alborz zurück. Tabriz, um 1530. Museum für Islamische Kunst, Inv.-Nr. I. 5/82 © Staatliche Museen zu Berlin, Museum für Islamische Kunst, Foto: I. Geske

BERLIN.- UNESCO has designated the year 2010 as Millennium year of the Shahname. The Museum of Islamic Art in Berlin and the Berlin National Library are seizing the opportunity to introduce this literary masterpiece to the public with their world-renowned collections of Shahname manuscripts and miniature paintings. The exhibition, on view from March 19 through July 3, 2011, communicates the history of the epic and its literary highlights, as well as the important role the Shahname for Persian national identity.

The National Epic Shahnameh by the poet Ferdausi is one of the great works of world literature. In nearly 50,000 verses, it recounts a partly mythical, partly historical past of the Iranian people right up to the Islamic conquest of Persia.

Legendary are the stories of its famous kings and heroes, especially of Rustam who so fearlessly defended the Persian kingdom in many spectacular battles against the hostile Turanians from the North. The epic also relates the important features of ideal kingship. It narrates the battle between Good and Evil, and is a constant reminder that Life is just a transitory memento. Ancient Kings of Persia figure in prominently, like Shah Ardashir I, the founder of the Sasanian Dynasty (224-239/40) or Shah Bahram V Gur, the fourteenth Sassanid King (421-438): Historical figures transformed by poetic imagination into quasi-mystical figures transformed by poetic imagination into quasi-mystical heroes. The exhibition thus confronts archaeology of these periods with the stories of those figures both historical and heroic, and sometimes mythical in the Shahnameh.

Beside a thematic show of the Shahnameh ‘through the ages’ with masterpieces of Persian painting, the exhibition presents the rich and extremely rare Sasanian collection of the Museum of Islamic Art thus illuminating the important historical past of the mythical legend.

The exhibition includes around 50 manuscripts and folios from the Keir Collection, the National Library, and the Museum of Islamic Art (amongst others the world famous folios from the yet far too little known Diez-Albums, the Great Mongol Shahnameh and the Shah Tahmasp Shahnameh) as well as medieval ceramics, textiles, metalwork and weapons plus artifacts from the Sasanian collection. These artworks are supplemented by important loans from the Berlin Museum of Asian Arts, the Berlin Museum of Ethnology and the Deutsche Historische Museum (DHM) and loans from two German private collections.

02_FerdausitrgtSultanMahmudausSchahnamevor

Der Dichter Ferdausi trägt Sultan Mahmud aus dem. Schahname vor. Tabriz, um 1530. Museum für Islamische Kunst, Inv.-Nr. I. 5/77 © Staatliche Museen zu Berlin, Museum für Islamische Kunst, Foto: I. Geske

03_MythischerKngDschamschidlehrtSchmiedenundSchneidern

Der mythische Köng Dschamschid lehrt die Menschen das Schmieden und Schneidern Schiraz, 823/1420. Museum für Islamische Kunst, Inv.-Nr. I. 4628, S. 12 © Staatliche Museen zu Berlin, Museum für Islamische Kunst, Foto: I. Geske

04_PrinzSiyavoschbestehtFeuerprobe

Prinz Siyavosch besteht die Feuerprobe. West Iran, 1390–1410. Staatsbibliothek zu Berlin PK, Orientabteilung, Diez A fol. 71, S. 27 © Staatsbibliothek zu Berlin PK, Orientabteilung

05_SasanidischeJagdschale

Sasanidische Jagdschale. Iran, 7. Jh. Museum für Islamische Kunst, Inv.-Nr. I. 4925 © Staatliche Museen zu Berlin, Museum für Islamische Kunst, Foto: J. Anders

06_Pferdekopf

Pferdekopf einer lebensgroßen Reiterdarstellung.. Nizamabad, 7.–1. Hälfte 8. Jh. Museum für Islamische Kunst, Inv.-Nr. I. 4886 © Staatliche Museen zu Berlin, Museum für Islamische Kunst

07_Fliese_DarstellungKnigBahramGurundFitne

Fliese mit der Darstellung von König Bahram Gur und Fitne. Iran, um 1900. Ethnologisches Museum, Inv.-Nr. I B 4408 © Staatliche Museen zu Berlin, Ethnologisches Museum, Foto: M. Franken

08_RostamringtmitPuladvand

Rostam ringt mit Puladvand„ Kleines Diez-Schahname“. Isfahan, 1330–1335. Staatsbibliothek zu Berlin PK, Orientabteilung, Diez A fol. 71, S. 45, Nr. 3 © Staatsbibliothek zu Berlin PK, Orientabteilung

09_SchwarzerDivKhazarvanttetThronfolger

Der Schwarze Div Khazarvan tötet den Thronfolger des ersten Königs. Gayumars, Siyamak. Schiraz, ca. 1560–1570. Staatsbibliothek zu Berlin PK, Orientabteilung, Ms. or. fol. 359, Bl. 12b © Staatsbibliothek zu Berlin PK, Orientabteilung

 10_DivAkvantrgtschlafendenRostamfort

Der Div Akvan trägt den schlafenden Rostam fort. Lithographie, Tabriz 1858 © Privatsammlung U. Marzolph. Foto: U. Marzolph

 11_SchalenbodenmitBahramGurundAzadeh

Der Div Akvan trägt den schlafenden. Rostam fort. Lithographie, Tabriz 1858 © Privatsammlung U. Marzolph. Foto: U. Marzolph

12_DerWesiroffenbartArdaschirseinenZustand

Der Wesir offenbart Ardaschir seinen Zustand Einzelblatt aus dem „Großen Mongolischen Schahname“. Tabriz, 1325–1335 © Staatliche Museen zu Berlin, Sammlung Edmund de Unger/Museum für Islamische Kunst, Inv.-Nr. U. 23, Foto: I. Geske

13_HaftwadundderWurm

Haftwad und der Wurm. Aus dem Dschahangir-Album. Indien, datiert 1617/18. Staatsbibliothek zu Berlin PK, Orientabteilung, Libri picturati A 117, fol. 14r © Staatsbibliothek zu Berlin PK, Orientabteilung

14_Ahriman

Ahriman (Goebbels), als Koch verkleidet, vor dem Tyrannen Zahhak (Hitler). Die beiden Schlangen, die aus seinen Schultern wachsen, zeigen die Gesichter Mussolinis und Tojos. Antideutsche Kriegsprogandaposter aus Iran während des zweiten Weltkriegs. London (?), 1942 © Privatsammlung U. Marzolph, Foto: U. Marzolph

Publicité
Commentaires
Publicité
Archives
Derniers commentaires
Eloge de l'Art par Alain Truong
Publicité