29 juin 2010

Master Drawings from a Distinguished Collection @ Sotheby's London

Gaetano Gandolfi, Portrait of Emidio Gandolfi, est. £80,000-120,000. photo Sotheby's LONDON.- Sales of important private collections have always been the lifeblood of the art market, returning long-hidden material into circulation and also serving as a fascinating permanent record of the taste and eye of an individual collector. In the Old Master field at least, such sales are rather less frequent now than in previous generations, so they are ever more eagerly awaited by private and institutional buyers alike. Formerly owned,... [Lire la suite]
18 juin 2010

Giandomenico Tiepolo (Venise, 1727 - 1804), La Trinité & Garçon en train de traire une vache

Giandomenico Tiepolo (Venise, 1727 - 1804), La Trinité Plume et encre noire, lavis brun. Signé 'Domenico Tiepolo f' en bas à gauche et porte le numéro '220' en haut à gauche, 23,80 x 16 cm (9,28 x 6,24 in.) - Estimation : 20 000 / 30 000 €Provenance : Acquis chez Godefroy en 1929 par le grand-père de l'actuel propriétaire;Collection particulière ParisCommentaire : Digne fils de Giambattista Tiepolo, Giandomenico aide dès ses 10 ans son père dans son travail.Admirateur de l'œuvre de son père qu'il copiera afin de la graver, il... [Lire la suite]
Posté par Alain Truong à 23:09 - - Commentaires [0] - Permalien [#]
Tags : , , ,
11 juin 2010

"Scratching the Surface: Master Prints from the Charles Pendexter Gift" @ The Bowdoin College Museum of Art

Francisco José y Lucientes de Goya, Dios la perdone: y era su madre (For Heaven’s Sake: and It Was Her Mother) Caprichos, pl. 16. 1799. Etching and aquatint on cream wove paper, 13 in. x 9 13/16 in. (33.02 cm x 24.92 cm). “Bowdoin College Museum of Art, Brunswick, Maine, Gift of Charles Pendexter BRUNSWICK, ME.- The Bowdoin College Museum of Art announced an extraordinary gift to its permanent collection from long-time friend and generous donor Charles Pendexter, a current resident of Brunswick, Maine. Totaling more than 1,500... [Lire la suite]
08 juin 2010

Pierre-Paul Rubens (Siegen 1577-Anvers 1640) Le sommeil de Pan.

Pierre-Paul Rubens (Siegen 1577-Anvers 1640) Le sommeil de Pan. photo Camard & Associés d'après un marbre attribué à Montorsoli Sanguine et rehauts de craie blanche sur papier beige 43 x 26,5 cm Papier filigrané (une sorte de R surmonté d'une forme, sur deux pontuseaux). Pliures. Deux taches grises sur le ventre (diamètre environ 1 cm). Estimation : 120 000 - 150 000 € Provenance : - ancienne collection de Sir Charles Greville, son cachet au verso (L.549) ; - ancienne collection Earl of Warwick, son cachet en bas à... [Lire la suite]
13 mai 2010

"An Italian Journey: Drawings from the Tobey Collection, Correggio to Tiepolo" @ Metropolitan Museum

Jacopo Ligozzi, Two Persian Grooms Holding a Sultan’s Horse, Ca. 1580–85. Pen and brown ink, brush with watercolor and gouache, gold highlights, over traces of black chalk. 10 15/16 x 8 ¾ in. The Metropolitan Museum of Art, Promised Gift of David M. Tobey NEW YORK, NY.- An Italian Journey: Drawings from the Tobey Collection, Correggio to Tiepolo presents 72 extraordinary works of the 16th through 18th centuries, from one of the preeminent collections of Italian Old Master drawings in private hands. It features masterpieces by... [Lire la suite]
25 avril 2010

Attribué à Jacopo Carucci, dit le Pontormo (1494-1556), Étude d'homme nu, vu de trois-quarts

Attribué à Jacopo Carucci, dit le Pontormo (1494-1556), Étude d'homme nu, vu de trois-quarts. photo Tajan Plume et encre brune, lavis brun et traces de sanguine - 20,3 x 11,1 cm, manque au centre. Estimation : € 10,000-15,000 Provenance : Ancienne collection Gasc, cachet en bas à droite (L. 1131) On peut mettre en rapport notre étude avec le saint positionné en bas à gauche du tableau d'autel Sainte Conversation avec saint Joseph, saint Jean, saint François et saint Jacques à Florence (voir P. Costamagna, Pontormo, Paris... [Lire la suite]
19 avril 2010

Album de gravures érotiques composites du XVIIIème et XIXème siècle

Album de gravures érotiques composites du XVIIIème et XIXème siècle. in-8 oblong, plein chagrin vert, tranches dorées, Reliure, circa 1860. photo Art Valorem 31 gravures contrecollées dont 20 datant de la seconde moitié du XVIIIème siècle, les autres datant de la première moitié du XIXème siècle, Bel ensemble de 31 planches érotiques malgré quelques défauts, c'est-à-dire rousseurs, salissures ou un petit manque de papier à un coin pour la série des amants célèbres. Estimation : 10 000 / 12 000 €20 gr. à la sanguine ou à la... [Lire la suite]
Posté par Alain Truong à 21:28 - - Commentaires [0] - Permalien [#]
Tags : , , ,
12 avril 2010

"The Brilliant Line: Following the Early Modern Engraver, 1480–1650" @ Block Museum

Albrecht Dürer, "The Large Horse", 1505, engraving. Museum of Art, Rhode Island School of Design, Providence, Gift of Mrs. Murray S. Danforth. EVANSTON, IL.- Composed entirely of lines, engravings are works of exquisite beauty and incomparable intricacy. Northwestern University's Mary and Leigh Block Museum of Art will focus on the engraved line from April 9 through June 20 with two exhibitions highlighting the technical virtuosity and innovativeness of European engravers of the 15th, 16th and 17th centuries. Both... [Lire la suite]
03 avril 2010

Top des enchères : Francesco Guardi (1712-1793) : Caprice architectural vénitien

Francesco Guardi (1712-1793) : Caprice architectural vénitien Plume et encre brune, lavis brun. Dim. 18 x 26,5 cm. Quelques rousseurs. Adjugé 195 000€ Bibliographie : A. Morassi, Guardi I disegni, Alfieri-Electa, Venezia, 1973 réed. 1984, cat 547 p. 173, fig. 541 repr. p l. XXII. Provenance : Collection DOLFUS, sa vente, Paris, galerie Georges Petit, mai 1912, N°99 - Collection Fauchier Magnan, sa vente, Londres, Sotheby’s, le 4/11/1935, N°23. collection DORMEUIL et collection particulière. Expert : cabinet de Bayser... [Lire la suite]
31 mars 2010

Collectors enthuse over drawings offered by Katrin Bellinger at Colnaghi at Le Salon du dessin, Paris

Simone Cantarini (1612-1648), Jupiter, Neptune and Pluto Paying Homage to the Borghese Coat of Arms, Red chalk, 295 x 430 mm. Sold to a US collector (asking price € 85,000) Katrin Bellinger was delighted with the number of important works on paper sold at Le Salon du dessin in Paris, from 23 to 29 March 2010.  A red chalk drawing of Jupiter, Neptune and Pluto Paying Homage to the Borghese Coat of Arms, masterfully executed with the fluidity and facility so typical of Simone Cantarini (1612-1648), who trained in Guido... [Lire la suite]